ÜRÜN İADESİ
Hizmet sektöründe hem tüketiciler hem de satıcılar için karşılaşılan
en büyük sorunlardan birisi satıma konu olan ürünün iadesidir. Kanun tarafından
getirilen sınırlandırmalar vatandaşlar tarafından yanlış anlaşılmakta, bu
yanlış anlaşılma sebebiyle birçok kişi ürünü teslim etmek istemesine rağmen
satıcıların farklı davranışları ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Sanırım yeniden
ele alınması tüketiciler için faydalı olacaktır.
A. TÜKETİCİ KANUNU İLE GELEN YENİLİK
Yeni tüketici kanunu ile gelen
düzenleme ile satın alınan malın iade koşulu ikiye ayrılmaktadır. Bunlardan birincisi
“mesafeli sözleşme” ve “işyeri dışında kurulma” başlığı altında değerlendirmeye
tabi tutulurken diğer ise “ayıplı mal” başlığı altında değerlendirilmektedir. Aslında
yeni kanun ile birlikte satılan malın iadesinde “ayıplı mal” açısından birden
fazla seçimlik hak sunulmuş olup ürünün iadesi bunlardan sadece biridir. Kısacası
Tüketici Kanunu tüketiciyi olası tüm haksızlıklardan korumak amacıyla
tüketiciye pek çok hak vermiş ve bunun karşılığında da gelişen tüketici
bilinciyle mal piyasasındaki kalitenin artması amaçlanmıştır. Esasen söz konusu
hükümler hem alan hem de satan için oldukça faydalı hükümlerdir.
B. MESAFELİ SÖZLEŞME İLE MAL VEYA HİZMET ALIMI
Bir ürünün mesafeli sözleşmeye
istinaden iade edilebilmesi için öncelikle yapılan satım sözleşmesinin mesafeli
sözleşme kriterlerini taşıyıp taşımadığına bakılmalıdır. Bir sözleşmenin mesafeli
sözleşme olabilmesi için;
1.
Satıcı ile tüketicinin aynı zamanlı fiziksel
varlığının olmaması,
2.
Mal veya hizmetin uzaktan pazarlamaya yönelik
oluşturulmuş bir sistemle satılması,
3.
Sözleşmenin kurulduğu ana kadar uzaktan iletişim
araçlarının kullanılması,
Şartlarını aynı anda taşıması
gerekmektedir. Bu şartları taşımayan bir satım sözleşmesi mesafeli satım
sözleşmesi olarak tanımlanmayacağı için iadesi ayıplı mal hükümlerine göre
yapılacaktır. Eğer söz konusu satım,
mesafeli sözleşme ise bu durumda tüketici hiçbir gerekçe göstermeksizin ve
cezai şart ödemeksizin aldığı ürünü 14 gün içerisinde sözleşmeden cayarak iade
edebilecektir.
C. İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER
Bir ürünün iş yeri dışında
kurulmuş olabilmesi için sözleşmenin iş yeri dışında yapılmış olması
gerekmektedir. Satış sözleşmesinin kurulması aşamasında kanun tarafından
sayılan bazı örnekler bir karine teşkil ettiğinden bu tür örneksemeye konu olan
satışlarda satıcı bu durumun aksini iddia ederek ancak ürün iadesinden imtina
edebilir. Kanunun bahsettiği örneklemelerin dışındaki ayrık durumlarda ise
tüketici sözleşmenin işyeri dışında kurulduğunu ispat ederek ürün iadesini
gerçekleştirebilecektir. Kanunun tarafından verilen örnekler şöyledir;
Sözleşmenin;
1.
İş yeri dışında tarafların eş zamanlı fiziksel
varlığında kurulması,
2.
İş yeri dışında görüşme yapılmasının hemen
ardından iş yerinde ya da uzaktan iletişim aracı kurulması,
3.
Tanıtım ya da satış amacıyla yapılan bir gezi
esnasında kurulması,
İşyeri dışında kurulan
sözleşmelere örnek olarak sayılmıştır. Sözleşmenin
iş yeri dışında kurulması durumunda tüketici herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayarak elindeki ürünü
iade edebilir.
D. AYIPLI MAL VEYA HİZMET
Ayıplı mal kavramı kanun
tarafından açık bir şekilde tarif edilmiştir.
Tüketiciye teslim anında;
1.
Kararlaştırılmış olan örnekğe/modele uygun
olmaması,
2.
Objektif olarak sahip olması gereken özellikleri
taşımaması,
durumunda ayıplı mal olarak
tanımlanır. Ancak kanun hükmü meydana gelebilecek karmaşayı önlemek için farklı
türde açıklamalar da getirmiştir. Örneğin ambalajında ya da reklamında
belirtilen özelliği taşımaması, satıcı tarafından belirtilen niteliğin bulunmaması,
teknik olarak sahip olması gereken özelliğe sahip olmaması, tüketicinin üründen
beklediği ekonomik, hukuki ve maddi yararları ortadan kaldıran veya azaltan
eksikliklerin bulunması da ayıp olarak nitelendirilmiştir. Bir ürünün ayıplı
olduğunu tüketici ispat etmek zorundadır.
Söz konusu ürünün ayıplı olduğunu
anlayan tüketici söz konusu ayıbı derhal ihbar ederek sözleşmeden döndüğünü ve
ürünü iade etmek istediğini belirtmek mecburiyetindedir. Ancak bu şartlar
altında tüketici elindeki ürünü iade edebilecektir.
"www.selimhukuk.tk" adresinden bizlere ulaşabilir. "Ücretsiz Hukuki Değerlendirme" kanalıyla davalarınız ve uyuşmazlıklarınız hakkında bizlerden görüş alabilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder